Květák – vše, co jste o něm chtěli vědět
Zajímavost

Květák – vše, co jste o něm chtěli vědět

Podporuje hubnutí, posiluje imunitu a pečuje o všechny buňky v těle

Mark Twain: “Květák není nic jiného než zelí s vysokoškolským diplomem.” A nám nezbývá než souhlasit. Květák je zelenina plná vitamínů, minerálů, stopových prvků a aminokyselin, které jsou nadmíru blahodárné pro naše tělo. Je také oblíbený při redukci váhy, pro své velké množství vlákniny i snadnou přípravu. Co dalšího se dnes můžete o květáku dozvědět? Přečtěte si našich 7 zajímavostí. 

Původně byla růžice květáku velká asi jako tenisový míček

1. Jeho původ je předmětem sporů

O původu květáku existují dvě konkurenční teorie. Zastánci první teorie jsou přesvědčeni, že kořeny této košťálové zeleniny jsou na Kypru. Druzí považují za kolébku květáku Blízký východ. Odkud květák pochází, je sice předmětem sporů, ale jisté je, že vznikl vyšlechtěním divoké brukve zelné, stejně jako kedluben, zelí a kapusta. Původně byla jeho růžice velká asi jako tenisový míček. Postupným šlechtěním se zvětšila až do dnešní podoby. Ovšem nejen na velikost, ale i na barvu, si šlechtitelé posvítili, a tak si dnes můžeme pochutnat i na zeleném, žlutém a fialovém květáku. 

2. Detoxikace jater

Květák v sobě ukrývá glukosinoláty, jejichž štěpením se uvolňuje látka indol-3-karbinol. Ta je silnou zbraní při detoxikaci jater a pomáhá vytvářet enzymy, které zabraňují karcinogenům poškozovat tělo. Napomáhá odstranění rakovinných kmenových buněk, jež jsou neblaze proslulé šířením metastáz.

3. Pomocník při zánětech kloubů

Květák obsahuje vitamín B5, který v našem těle podporuje produkci kortizolu. Z této látky se v těle vyrobí kortizon, který je důležitým prvkem při tlumení zánětů. Zjistilo se, že vyšší konzumace brukvovité zeleniny výrazně snižuje riziko kloubních zánětů.

4. Pozor na nadýmání

Kvůli vysokému podílu vlákniny může květák způsobovat nadýmání. Dobrou zprávou však je, že i po krátkém varu si květák uchovává až polovinu denní dávky vitamínu C. Více potlačíte projevy nadýmání, když k vařenému květáku přidáte koření.

Pomáhá při skřípání zubů

5. Odstraňuje lupy

V květáku najdeme biotin, který pomáhá odstraňovat lupy. Přispívá také k posílení nehtů a chrání před jejich lámavostí. Pokud máte problém se skřípáním zubů, pak chroupání křupavého květáku před spaním by také mohlo pomoci.

6. S květákem do plavek

Pokud chcete letos zhubnout do plavek, květák je ideální pomocník. Je dokonalý co do obsahu kalorií (ve 100 g je pouze 24 kcal), ale na druhé straně zásobí naše tělo spoustou vitamínů a minerálů, abychom se udrželi ve zdraví a pohodě. Zjevná je i podpora snížení cholesterolu. Zároveň květák odvodňuje, pomáhá při potížích s ledvinami a močovým měchýřem. Celkově podporuje imunitní systém a pečuje o vysoký obsah živin ve všech tělesných buňkách.

7. Jak zmírnit jeho zápach při vaření?

Nejste fanoušky toho, jakou “vůni” má květák při vaření? Zkuste přidat listy celeru. Je to jednoduchý způsob, jak snížit tento zápach. 

Tip na závěr
Jak poznat čerstvý květák?

Čerstvý květák poznáte podle lomu listu, musí být hladký a vlhký. Může být lehce nahnědlý, ovšem bez tmavých skvrn nebo žlutého zabarvení. Jeho růžičky by se měly od sebe oddělovat. Čerstvě sklizený květák vydrží v lednici až tři týdny. 

Nina Pešková
Nina Pešková 22. 04. 2021

Čtěte také

Mohlo by vás zajímat