Kaki: medový zázrak ve vaší kuchyni!
Zajímavost

Kaki: medový zázrak ve vaší kuchyni!

Pojďte s námi objevit jeho tajemství🧐

Kaki, tomel, churma, kakichurma, persimmon, šaronské ovoce, korejské mango, medové jablko nebo čínská švestka. Že netušíte, o čem je řeč? Všechny názvy jsou označením pro exotické ovoce, které je u nás asi nejvíce známo jako kaki. Už jste ho určitě zahlédli v obchodech a možná jste se ještě neodvážili jej ochutnat. Rozhodně se do něj zakousněte, nebudete litovat. Má sladkou, až medovou chuť a je také plné živin, které mohou prospět našemu zdraví hned několika způsoby.

Kaki

Jak si jej vychutnat nejlépe?

Jako u velké většiny ovoce si tu pravou chuť kaki můžete dopřát jen v případě, pokud je dostatečně zralé! Na pultech vybírejte měkký, krásně oranžově zbarvený plod bez otlačení a fleků. Takto zralé kaki chutná po broskvi a žlutém melounu, vůní nám může připomínat vanilku. Pokud byste vybrali nezralé, bude trpké. Skvěle se hodí do ovocných salátů, k přípravě zmrzliny nebo dalších desertů. Můžete ho kompotovat, zavařit nebo využít k výrobě marmelády. Usušené připomíná chutí fíky. Skvěle se hodí jako příloha k vepřovému, jehněčímu nebo kuřecímu masu. Avšak nejčastěji se jí syrové. Nebojte se ho jíst i se slupkou nebo ho vydlabat lžičkou podobně jako kiwi.

Má impozantní množství živin a je ideální při hubnutí

Nálož živin

Přestože je kaki docela malé, obsahuje až impozantní množství živin. Má nízký obsah kalorií a je nabité vlákninou, což z něj činí ideálního pomocníka při hubnutí. Neobsahuje téměř žádný tuk a je plné vody. Urychluje spalování tuků a díky jeho sladké chuti si milovníci sladkého přijdou na své a nemusí už sahat třeba po čokoládě😉. Kaki obsahuje více než polovinu doporučeného příjmu vitamínu A, který je důležitý pro imunitní funkce, náš zrak a vývoj plodu v těhotenství. Mimo jiné v něm najdete také vitamín C, který posiluje obranyschopnost. Svým zastoupením kaki pokryje až 80 % doporučené denní dávky vitamínu.

Obsahuje i vitamín B, draslík, mangan, hořčík, vápník a železo. Jeho vysoký obsah antioxidantů pomáhá předcházet některým typům rakoviny. Už jen pár kousků tohoto lahodného ovoce vás nabije energií a zbaví stresu a únavy. Pomáhá také při problémech s ledvinami a játry, snižuje krevní tlak a zbaví vás vysokého cholesterolu.

Tipy na závěr
Jak zakomponovat kaki do našeho jídelníčku?

To, že kaki je našemu zdraví prospěšné, jsme zjistili z informací výše, ale jak jej zakomponovat do našeho jídelníčku? Přinášíme pár tipů:

  1. Můžete vložit plátky kaki do ovocných i například kuřecích salátů.
  2. Dopřejte oživení svému rannímu jogurtu nebo ovesné kaši a přidejte do nich čerstvé nebo vařené kaki.
  3. Chutný, jednoduchý a zdravý desert vytvoříte, když upečete plátky kaki a pokapete trochou medu.
  4. Přidejte sušené nebo čerstvé kaki do muffinů nebo koláčů.
  5. Skvěle se také hodí do smoothie nebo smoothie bowls. Další nápady na smoothie bowls naleznete zde.
Smoothie bowl s exotickým ovocem kaki

Nina Pešková
Nina Pešková 19. 12. 2019

Čtěte také

Mohlo by vás zajímat