Ovoce záchranářům
Pomáháme

Ovoce záchranářům

“ Už to celé trvá dlouho, všichni jsou vyčerpaní a potřebovali by si odpočinout”

“Už to celé trvá dlouho, všichni jsou vyčerpaní a potřebovali by si odpočinout” 

Od října 2020 a nástupu druhé vlny, zahájil Hortim pravidelnou páteční dodávku ovoce pro záchrannou službu v Brně-Bohunicích, jejíž záchranáři jsou skupinou tzv. Front Line pracovníků. Zeptali jsme se paní Dagmar Šimákové ze záchranné služby na to, jak to v momentální situaci zvládají.

Můžete nám, prosím, přiblížit Zdravotnickou záchrannou službu Jihomoravského kraje? 

Jihomoravská záchranka má v rámci celého kraje celkem 23 základen, včetně letecké záchranné služby. Organizace zaměstnává přibližně 620 pracovníků, z toho zhruba 570 je zdravotníků. V centrále v Brně-Bohunicích sídlí ředitelství, operační středisko a výjezdová základna.

Na začátku roku, konkrétně 4. ledna 2021, jsme dokonce dosáhli historického rekordu, měli jsme 350 výjezdů za jediný den

Kolik výjezdů máte v průměru v porovnání před covidovou pandemií?

V době „předcovidové“ byl průměr 270 výjezdů za 24 hodin v rámci celého regionu, v době „covidové“ to v těch nejexponovanějších dnech bývá i více než 300. Nárůst souvisel a souvisí s výjezdy k pacientům, kteří mají covid a jejichž stav se zhoršil. Na začátku roku, konkrétně 4. ledna 2021, jsme dokonce dosáhli historického rekordu, měli jsme 350 výjezdů za jediný den. 

Které období bylo pro vaše záchranáře nejobtížnější?

Celé toto období je náročné. A to už tím, že s něčím podobným jsme se vlastně dosud nesetkali. Dispečink se potýkal s nárůstem hovorů, které navíc byly i delší, než je obvyklé. Posádky se zase musely a musí oblékat do ochranných oděvů. Zajišťování ochranných pomůcek je naprostou prioritou, na začátku pandemie však právě toto nebylo vůbec jednoduché. Teď už máme sklady plné a snažíme se neustále ochranné prostředky doplňovat. Při jarní vlně jsme pomáhali i s odběry. Dále bylo samozřejmě třeba navýšit počet posádek, zapojit tzv. Biohazard tým, který jezdil výhradně ke covid pozitivním pacientům… Takže namáhavé bylo a je celé toto období, především proto, že už to celé trvá dlouho, všichni už jsou vyčerpaní a potřebovali by si odpočinout.

Jaké procento „zbytečných výjezdů“ máte v průměru a jaké jsou většinou jejich důvody?

Toto je velmi těžké specifikovat a vyčíslit. Samozřejmě jsou pacienti, kteří svůj stav mylně vyhodnotí jako vážný, a když přijedeme na místo, ukáže se, že výjezd resuscitačního vozu nebyl potřeba. Pokud se jedná o neznalost, dokážeme to pochopit. Jsou ale i pacienti, kteří zveličí své zdravotní problémy záměrně, pak hovoříme o nadužití záchranné služby a sanitka může v tu chvíli chybět tam, kde je skutečně potřeba.

Co byste označili asi za momentálně největší problém ve vašem „oboru“.

Nejvíc nás teď trápí asi to, že už rok fungujeme v jakémsi provizoriu, kdy se vlastně neustále mění podmínky a nařízení. To znamená, že pak nejsou síly ani čas na koncepční a dlouhodobou práci.

Opakovaný přísun vitamínů byl pro nás důležitou vzpruhou

Je něco, co byste chtěli vzkázat našim zaměstnancům?

Určitě! Chceme poslat obrovský dík za ty štědré hromady ovoce. Opakovaný přísun vitamínů byl pro nás důležitou vzpruhou. Ale hlavně si celkově vážíme Vaší podpory, moc nám to pomáhá a pomáhalo i po psychické stránce. DĚKUJEME. A přejeme Vám všem hlavně hodně zdraví.

Zajímavost na závěr
Kde ještě pomáhá naše ovoce?

Záchranná služba není jediná, které se snažíme alespoň trochu zpříjemnit tuto nelehkou situaci. Již v první vlně. na jaře 2020, jsme pomáhali brněnské charitě při rozvozu obědů seniorům a zpestřovali jejich jídelníček ovocem a zeleninou.

Náš dlouhodobý partner, dětský domov LILA v Otnicích, od roku 2015 od nás dostává podporu ve formě kompletních dodávek ovoce a zeleniny. 

Také dále pokračujeme v dodávkách pro Dětskou nemocnici v Brně a charitám a domovům pro seniory. Nově jsme začali podporovat studentskou iniciativu „Chci pomoct“, která se soustředila na lidi a skupiny nejvíce zasažené izolací způsobenou koronavirovou pandemií. Od nákupu potravin, venčení pejsků, až po „kamaráda na telefonu“.

Hortim
Hortim 10. 08. 2021

Čtěte také

Mohlo by vás zajímat